Odečet plynu a elektřiny: Jak probíhá a na co si dát pozor?

Odečet plynu a elektřiny: Jak probíhá a na co si dát pozor?

Distributor elektřiny nebo plynu spravuje rozvodové sítě, dohlíží na elektrické vedení a plynovody, na trafostanice a podzemní zásobníky plynu. Součástí energetické sítě je i měřící zařízení (elektroměr a plynoměr) u vás doma, jeho kontrolu proto provádí zaměstnanec distributora.

Takzvaný odečítač většinou chodí jednou za rok v předem stanovenou dobu, aby zjistil, kolik energie jste spotřebovali. Na základě jeho odečtu vám pak dodavatel vystaví vyúčtování za elektřinu nebo plyn. 

Kdy budou odečty probíhat, vám má distributor oznámit alespoň 2 dny předem. Informace se ale bohužel velmi často ztratí někde cestou, tudíž odečítač stejně přichází v momentě, kdy to nejmíň čekáte. Pokud jste ale zrovna doma, máte povinnost vpustit ho do domu a nechat ho plynoměr nebo elektroměr řádně zkontrolovat. 

Toho občas využívají podomní prodejci energií, kteří se pod záminkou odečtu vetřou do domu a následně nabízí „levnější energie“. Jak se bránit? Než někoho pozvete dál, vyžádejte si jeho služební průkaz a občanku, případně si rovnou ověřte totožnost odečítače na infolince distributora. 
 

Kam mám zavolat, když si chci ověřit odečítače plynu?

  • Pokud bydlíte v Jihočeském kraji, je vaším distributorem E.ON Distribuce – volejte v pracovní dny od 7 do 20 hodin na 800 77 33 22.
  • Jestliže je odběrné místo v Praze, pak je vaším distributorem plynu Pražská plynárenská distribuce – volejte v pracovní dny od 8 do 18 hodin na 800 13 41 34.
  • Na zbylém území ČR působí RWE GasNet – volejte na nonstop zákaznickou linku 800 11 33 55.
     

Kam mám zavolat, když si chci ověřit odečítače elektřiny?

  • E.ON Distribuce spravuje elektroměry domácností v Jihočeském kraji, kraji Vysočina, Jihomoravském kraji a ve Zlínském kraji – volejte v pracovní dny od 7 do 20 hodin na 800 77 33 22.
  • PREdistribuce dohlíží na Prahu a Roztoky u Prahy – volejte v pracovní dny od 8 do 18 hodin 800 55 00 55.
  • Na zbylém území ČR působí ČEZ Distribuce – volejte na nonstop linku 800 85 08 60.
     

INFO

Odečítač vás nikdy nebude žádat, abyste mu ukázali faktury nebo smlouvy. Jeho práce spočívá pouze v kontrole plynoměru a elektroměru. Jestliže se začne pracovník vyptávat po vyúčtování, okamžitě ho vyprovoďte ze dveří.


Prošvihl jsem řádný odečet. Co teď?

Jestliže vás odečítač nezastihl doma a nechal vám jen na dveřích vyrozumění, že jste se minuli, můžete udělat odečet sami. Pro takové případy jsme pro vás připravili návody, jak na samoodečet plynu a jak si udělat samoodečet elektřiny.

V případě, že samoodečet neuděláte včas, bude muset distributor spotřebu odhadnout. Pak ale riskujete, že odhadnutá spotřeba, na základě které vám dodavatel vystaví vyúčtování, bude té skutečné na míle vzdálená. 
 

Automatické odečty se blíží

Pokrok nejde zastavit. Řádný odečet by měl už proto u měřidel nainstalovaných v roce 2020 být možný i na dálku. Pokud vše půjde podle plánů, podstoupí také starší elektroměry a plynoměry v roce 2027 aktualizaci, která umožní odečet na dálku už po celé ČR. Brzy snad proto nebudete muset nikoho pouštět do domu a odečty budou probíhat automaticky.

O
Ondřej is the author of this solution article.

Byla tato odpověď užitečná? Ano Ne

Send feedback
Omlouváme se že nemůžeme býti nápomocni. Pomozte nám, prosím, vylepšit tento článek vaší zpětnou vazbou.
Odečet Plynoměr Elektroměr Distributor